Pojistěte si auto správně - za havarijní pojištění neplaťte víc než musíte
11. 10. 2021

Pojistěte si auto správně - za havarijní pojištění neplaťte víc než musíte

Určitě i vy znáte někoho, kdo už měl autonehodu. Ať už ji způsobil on nebo někdo jiný. A určitě znáte i někoho, komu vletěla srna nebo dokonce divočák do cesty. Nebo se to možná stalo dokonce i vám.

První situace se řeší na základě povinného ručení, které musí mít ze zákona sjednané každý majitel auta. Druhou situaci jen povinným ručením u pojišťovny nevyřešíte, musíte mít sjednané buď připojištění k povinnému ručení nebo havarijní pojistku.

Povinné ručení je totiž pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla a proto řeší situace, kdy vy způsobíte svým vozem škody na majetku nebo zdraví ostatních. Anebo je způsobí někdo vám. Takže pokud zaviníte nehodu vy, jde finanční krytí z vaší pojistky. Pokud škodu zaviní někdo jiný a způsobí újmu vám, finanční kompenzace jde z pojistky viníka nehody.

Ale pro situace, kdy se srazíte se zvěří nebo havarujete bez účasti dalších osob a škoda je pouze na vašem autě nebo na majetku třetích stran, se vyplatí mít sjednané také havarijní pojištění. To někdy kryje i případné odcizení vozu. Havarijní pojištění se ale vyplatí i pro případy, kdy vás někdo nabourá, od nehody odjede a vy ani policie nedohledáte viníka. Typicky se jedná třeba o “ťukance” na parkovištích obchodních center nebo sídlišť.

Nezapomeňte pravidelně aktualizovat

Stejně jako v případě jiných pojistek je ale potřeba havarijní pojištění aktualizovat. V případě pojištění nemovitostí může dojít k tzv. podpojištění, v případě automobilu zase k situaci, kdy platíte zbytečně moc. Výše pojistného se mimo jiné odvíjí totiž i od ceny automobilu. Jenže narozdíl od nemovitostí ceny automobilů obvykle časem klesají.

U nových aut tak může být hodnota vozu už po třech letech od jeho výroby až o desítky procent nižší. Když nebudete pojištění aktualizovat, budete platit částku odpovídající hodnotě nového auta. Navíc vám pojišťovna v případě škody na vozidle proplatí částku odpovídající aktuální hodnotě vozu a ne částku, na kterou jste si nové auto před několika lety pojistili.

Proto svoji havarijní pojistku aktualizujte nejprve po jednom roce, v dalších letech pak přibližně každé dva roky. Nebo využijte druh pojištění, které se nazývá GAP (Guaranteed Asset Protection = Garantovaná ochrana majetku). To se původně vztahovalo k leasingu, dnes ho však můžete využít jako připojištění k havarijnímu pojištění. Pojištění GAP vám zajistí, že z hlediska pojištění zůstane cena vašeho automobilu stejná až po dobu tří let.

Havarijní pojištění vybírejte podle rozsahu krytí i spoluúčasti

Povinné ručení má zákonem stanovenou dolní hranici limitu krytí v případě pojistné události, tím je 35 milionů korun. U něj pak platí, že čím vyšší limit je, tím je pro majitele vozu pojištění výhodnější.

U havarijního pojištění se volí rozsah krytí a také druh spoluúčasti. Pak už záleží na tom, zda chcete pojistit jen na havárii nebo i na živelní události, odcizení, vandalismus, případně všechno dohromady. Pokud chcete nižší spoluúčast, počítejte s vyšší částkou pojistného. Spoluúčast se pohybuje od nuly do dvaceti procent a stanoví, do jaké výše se budete muset spolupodílet na financování pojistné události.

Závěrem vám proto chci popřát hodně kilometrů bez nehod a taky, abyste tohle vše řešili jen v rámci sjednání nebo aktualizace pojištění a ne v rámci skutečného plnění pojistných událostí. A pokud potřebujete právě se sjednáním nebo aktualizací pojištění pomoci, ozvěte se mi přes stránku s kontaktními údaji.

Iveta Pechová
Autor: Iveta Pechová

Financím se věnuji 19 let. Od roku 2006 jsem byla součástí společnosti Fincentrum, a.s. Od 1. 10. 2019 jsem změnila poskytovatelé zázemí a pracuji pro společnost 4Fin.

Nechci Vás zatěžovat dlouhým čtením, protože ani mě samotnou prostě dlouhé článký nebaví.

A co říci?

Má práce mě nesmírně baví a mám ji ráda. Snažím se ji dělat trochu jinak, než většina ostatních lidí z našeho oboru. Tyto stránky jsou možná i malým důkazem.

Je pro mě důležité se o klienta starat v čase. Důraz kladu na dlouhodobý seriozní vztah, který je založen na důvěře. Klient má byt informován o tom co se děje, na co si dát pozor, čeho se vyvarovat a tyto stránky by alespoň částečně k tomu měly sloužit.

Bude-li Vás cokoliv zajímat, pište, volejte...jsem tu pro Vás.

Ať se Vám daří v osobním i profesním životě a baví Vás se na tyto stránky vracet.

 

 

ZAUJALY VÁS ČLÁNKY NA MÉM WEBU?

Napište svůj email a přihlašte se k jejich odběru.

zpracováním osobních údajů